Formex hösten 2016

Formex har glädjande blivit mer kvalitet än kvantitet. Hösten 2016 bjöd på två "nya"starka färger samt mycket stänkmålning. Här har Inredningsstylisten Tina Hellberg satt sin prägel på Trendrestaurangen. Temat för mässan är Nordic Me och de tre trenderna som Tina så smakfullt har gestaltat på mässan är Shape of things, Authenticity och Sensory. Det pricka porslinet kommer från Olsson och Jensen.



Textilerna är starkt representerade på mässan. Mycket linne men sammet är också något vi kommer att se mer av. Störst av allt är stickat. Handarbetetsvänner har en fin monter där man kan prova på olika sticktekniker.

De senaste utställningarna har bjudit på en ny tvålleverantör. Förra gången var det Meraki den här gången är det Vakinme, ett svenskt varumärke med bara naturliga produkter. Nog känner man igen formspråket från andra aktörer inom samma bransch.


De nya färgerna är terracottaröd och senapsgul. Himla är en som har nappat på den trenden och har kulörerna i sitt sortiment.Deras senapston var väldigt fin.

Typiskt blomsterarrangemang på Formex, vilda buketter i jordiga toner. I krukorna hade Fikonet ett klart övertag. Sammanfattningsvis tycker jag att man inte ser så mycket nytt, de mörka väggarna dominerar i en grå färgskala eller blågröna toner med mycket svärta. Mycket läder, ljust trä, grov keramik i härliga jordiga toner eller skirt vitt. Och som sagt mycket, mycket textiler i naturmaterial. Avslutningsvis så vill jag tipsa om Tell Me Moores superfina väggkulör S 2903-Y30R. Kan nog bli min nya sovrumsfärg.


1 kommentar:

  1. En väldigt bra spaning! Nu ångrar jag att jag inte åkte dit! /Per

    SvaraRadera